چهارمین یادواره عاشورائی  یک جرعه آسمان کانون پرورش فکری با زیبایی های عاشورا گره خورد

یزدفردا "دومین روز چهارمین یادواره عاشورایی یک جرعه آسمان با حضور دکتر محمدرضا سنگری، پژوهشگر عاشورایی و مسئولین استان، با حس زیبایی شناسی این حماسه بزرگ گره خورد.


به گزارش سرویس خبرروابط عمومی ، دکتر سنگری در بخشی از سخنان خود در خصوص واژه کربلا گفت: امروز از واژه کربلا شانزده معنا متبادر می شود که شاید می توان گفت لطیف ترین این معانی کرت و لا است کرت یعنی مزرعه و لا یعنی خدا در واقع کربلا شکل تغییر یافته این دو کلمه است به معنی مزرعه خدا که حسین بهترین بذرهای خودش را در این زمین نشاند.


وی کربلا را سرزمین شیرینی ها نامید و یاد آور شد: وقتی مرگ در نگاه یک نوجوان کربلایی چون قاسم از عسل شیرین تر است می توان گفت کربلا سرزمین تولید اثر، شهد و شیرینی است و هرکس که در زندگی، شیرینی ظاهری و باطنی تولیدکند، کربلایی است.


سنگری، هنر انسان های بزرگ را در این دانست که از فروترین نقطه به اوج می روند و خاطرنشان ساخت: یوسف از قعر چاه، پیامبر از دره، علی از غدیر ( برکه آب ) و حسین از سرزمین کربلا (گودال)، به اوج رسیدند. انسانهای بزرگی از نقطه فرود به نقطه فراز رسیدند و امروز حسین (ع) در قلب و چشم همه جای دارد و آوازه بزرگ مردی چون او در همه جهان پیچیده است. حسین (ع) آموخت که چگونه از فروترین نقطه، بالاترین نقطه را فتح کند.


وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به عکس العمل آدم ها در مواجهه با مشکلات اشاره کرد و افزود: عده ای در مقابل مشکلات تعادل روانی خود را از دست می دهند، عده ای صبورانه مشکل را تحمل می کنند و خشنودند به اینکه به سوی خدا برمی گردند. اما عده ای از این فراتر رفته و خود به استقبال مشکلات می روند، در واقع این افراد خطر پذیر و خطر آفرینند.


این پژوهشگر عاشورایی، کربلا را صحنه خطرآفرینی دانست و یادآور شد: انسان در آغوش دشواری ها ساخته می شود. زینب قهرمان کربلاست که به ما یاد می دهد چطور موانع را پشت سر بگذاریم. گفته می شود که بعد از حادثه عاشورا زینب را به اندازه تمام پیغمبران خدا مسخره کردند اما او چنان به شرح وقایع عاشورا پرداخت که حتی دشمنان امام حسین (ع) را به گریه نشاند.


مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این برنامه درخصوص هدف از برگزاری یادواره یک جرعه آسمان که با مشارکت مربیان و اعضای مراکز انجام می شود، اظهار داشت: ما مربیان و کودکان و نوجوانان مراکز کانون، با یک جرعه آسمان، به امام حسین (ع) که چراغ هدایت و سفینه نجات امت است گره می خوریم تا هیچ گاه راه رستگاری را گم نکنیم.


علیرضا جلالی ادامه داد: مگر غیر از این است که پیامبر برای امتش دو میراث گرانبها یکی قرآن و دیگری اهل بیتش را به جا گذاشت و پس اگر ما می خواهیم فرزندانمان از آسیب های تربیتی و اجتماعی مصون باشند باید آنها را به یکی از ائمه وصل کنیم و اگر بتوانیم به یکی از آنها وصل شویم در واقع به همه وصل شده ایم.


دومین روز یادواره عاشورایی یک جرعه آسمان با برنامه های دیگری چون مقتل خوانی مرکز فرهنگی هنری شهرستان طبس، نمایش سایه ای "وقتی سنگها می گریند" کار مشترکی از مربیان و اعضاء مرکز شماره چهار یزد، نمایشنامه خوانی اعضا و مربیان مراکز ابرکوه و مرکز شماره 4 یزد و رونمایی از تمبر عکس عاشورایی نعمت ا... کرد آبادی، برگزیده اولین جشنواره فرهنگی هنری جوان و پذیرایی از سفره پربرکت حضرت رقیه (س) به همت مرکز 2 ابرکوه، همراه شد.


شعرخوانی اعضای مراکز فرهنگی هنری استان یزد نیز برنامه پایانی این مراسم بود که آثار ادبی اعضا پس از قرائت توسط دکتر سنگری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


گفتنی است، در بخش جنبی این برنامه نیز چهارمین نمایشگاه عکس عاشورایی با عنوان "اینجا هم علمی برپاست" شامل مجموعه 72 عکس از اعضا و مربیان و به همت واحد آفرینش های هنری و مرکز تجربیات فرهنگی هنری استان، همچنین نمایشگاهی از کتابها و نمادهای عاشورایی توسط مرکز شماره 3 یزد برپا بود که مورد استقبال ویژه بازدید کنندگان قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا